Home A. Risi: Svjetlost ne stvara sjenu 7. Razlikovanje bez suđenja
7. Razlikovanje bez suđenja
Autor: Denis
Subota, 28.04.2012. 09:30

Kad se primjenjuju pojmovi kao pozitivno i negativno, svjetlost i tama, dobro i zlo, božansko i dijabolično, najčešći prigovor je kako se ne smije suditi i nešto označavati kao "pozitivno" i "ispravno", a drugo kao "negativno" ili "krivo"; to je dualističko razmišljanje; ne bi se smjelo nikada ocjenjivati i nikada suditi, jer zapravo ništa nije loše ili krivo.

Ovo je gledište vrlo rašireno ponajviše u modernoj ezoteriji, a upućuje na jednu duboku istinu koja se, međutim, vrlo lako može pogrešno razumjeti. Tema "ne suditi" povezana je s emotivno opterećenim pitanjima: Postoje li dobro i zlo ili je ta razlika naposljetku samo iluzija dualnosti? Što zapravo znače dobro i zlo u našem svijetu? Što je s genocidom i konc-logorima? Djeluju li ovdje sotonske sile ili je zlo neophodno za ljudski razvoj? Je li čak tako kao što kaže Mefisto (Goethe, "Faust'")? Naime: "Čest sam sile ja/što želeć uvijek zlo, tek dobro stvarat zna. [...] I zato sve što grijeh je tebi/razaranje, no, jednom riječi, zlo/element moj je zapravo."

Je li dakle zlo sila koja stvara dobro?

Ovdje se razilaze duhovi, jer svaki svjetonazor ima svoje odgovore i objašnjenja. I u modernoj filozofiji i ezoteriji ova pitanja, baš kao i prije, povod su kontroverznim diskusijama. Jedan takav primjer je knjiga "Razgovori s Bogom", koja će se ovdje još jednom citirati jer se ubraja u središnja djela moderne ezoterije, i to ne bez temelja. Ona se ističe oštroumnim zapažanjima o najrazličitijim temama, prije svega o starim predodžbama Boga, tradicionalnim religijama i s njima povezanim misaonim obrascima (ovisnost o dogmama, kažnjavajući Bog, strah od Boga, itd.). Pritom nastaje utisak da "Razgovori s Bogom" imaju tendenciju odlaska u drugu krajnost i relativiziraju sve, ne samo suđenje, već i neophodnost razlikovanja.

"Jest sve relativno. Sve je dio onoga što jest. Ne volim 'dobro' ništa više nego 'loše'. Hitler je otišao na nebo. Ako to razumijete, razumijete Boga [...]. Ponovimo još jednom: Ne postoji ništa 'pogrešno' u bilo čemu."

(Razgovori s bogom, 1. tom)

Takve izjave morale bi se, naravno, promatrati u širem kontekstu, ali one govore i same za sebe, a njihov ih je autor, Neal Donald Walsh, i 2004. g. na svojim seminarima ponavljao u istoj formulaciji (uključujući "Hitler je otišao na nebo"). Uzimajući u obzir činjenicu da je autor Amerikanac, a ne neki Nijemac, takve su izjave s jedne strane oprostive, ali s druge strane vode pogrešnom razumijevanju, ako ne i zabludi. Je li uistinu sve relativno? Ne postoji li nešto "pogrešno" u nečemu?

"U tom smislu, najveći trenutak Boga je treptaj oka u kojem ćete spoznati da vam Bog ne treba." Bog ne voli "dobro" više nego "loše", a naposljetku uopće i ne trebamo Boga, kaže sam Bog, istovremeno lobirajući za predsjednika Busha seniora propagirajući njegov "novi svjetski poredak" i kritizirajući one koji su prema tom novom poretku kritični. Ako "ne postoji ništa 'pogrešno' u bilo čemu", onda ni u tom kritičkom držanju nema ništa pogrešno. Zašto onda "Bog" Bushove kritičare, odnosno kritičare njegovih "interesa" označava kao "ograničene" i "sitnokarijeriste"? Izgleda da je taj Bog politički pristran – i proturječi sam sebi. A to je dobro, jer uči razlikovanju!

Jer, nije sve dobro ...

Razlikovanje nije isto što i suđenje

Čuveni citat "Ne sudite!" je iz Isusove Propovijedi na gori koja se nalazi u Lukinom i Matejevom evanđelju. Već prema prijevodu, on glasi: "Ne sudite/osuđujte/presuđujte". U tri različita prijevoda Mt 7, 1-2, glasi ovako:

"Ne sudite da ne budete suđeni! Jer sudom kojim sudite bit ćete suđeni! I mjerom kojom mjerite mjerit će vam se."

"Ne osuđujte druge da Bog vas ne osudi. Jer vaš će sud na vas pasti, a bit će vam mjereno istom mjerom kojom ste druge mjerili."

"Ne sudite drugima da vas Bog ne bi osudio. Jer tako kao što vi sada druge osuđujete, i vi ćete također biti suđeni. (mjerom koju ste na druge položili, sami ćete biti mjereni.)"

Odmah nakon toga (7, 3-6) Isus je rekao: "Što gledaš trun u oku brata svojega, a brvna u oku svome ne opažaš? [...] Licemjere, izvadi najprije brvno iz oka svoga [...] Ne dajte svetinje psima! Niti svoja biserja bacajte pred svinje!"



 
Creative Commons licenca­ Ovo djelo, ako drugačije nije naznačeno, ustupljeno je pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 3.0 Hrvatska.