Jungovo Jastvo (engl. Self) koje je on predstavio kao jedan od arhetipova možda nas može navesti na trag “kontroverznog” toltečkog17 učitelja dona Juana Matusa iz djela Carlosa Castanede (2003., 194.)Castaneda, C. (2003.), Unutrašnja vatra, Zagreb, V.B.Z.. Don Juan koristi upravo riječ kalup (engl. mold), točnije ‘čovjekov kalup’, kao obrazac energije koji amorfnoj masi biološke materije daje ljudska obilježja. Nadalje kaže:

“... da je kalup poput golema žiga koji neprekidno ostavlja biljeg na ljudskim bićima, kao na pokretnoj traci masovne proizvodnje. Zorno mi je to prikazao, snažno pritisnuvši dlanom o dlan, kao da taj žig ima dva dijela što se spajaju da ukalupe ljudsko biće.” (Castaneda, 2003., 194)Castaneda, C. (2003.), Unutrašnja vatra, Zagreb, V.B.Z.

Castaneda (2003., 194, 195)Castaneda, C. (2003.), Unutrašnja vatra, Zagreb, V.B.Z. dalje izvještava da nas mistici18 stoljećima zasipaju dirljivim viđenjima ljudskog kalupa bez njegova razumijevanja i da takve priče nose tragičnu pogrešku jer svatko tko ga uspije vidjeti samim time pretpostavlja da je to Bog. Ljudski kalup moguće je vidjeti kao čovjeka ili kao svjetlost (2003., 199)Castaneda, C. (2003.), Unutrašnja vatra, Zagreb, V.B.Z.. Ovo lijepo odgovara Jungovu vjerovanju da je Krist paralela psihičkoj manifestaciji Jastva (Jung, 1979., 42, §76)Jung, C. G. (1979.), The Collected Works Vol. 9, Part II – Aion: Researches into the Phenomenology of the Self, Bollingen Series, Princeton University Press. Je li ovakav doživljaj Boga (ili njegova sina) razlog vjerovanju da smo stvoreni na njegovu sliku i priliku? Štogod bilo posrijedi, mislim da don Juanov ljudski kalup da ne bi valjalo staviti u istu kategoriju sa spomenutim Kalupima koji u najboljem slučaju izgledaju kao njegovi surogati nepoznata porijekla.

* * *

Arhetipovi su prisutni i u newagerskim pisanjima u kojima ih se povezuje s tarotom. Neki poklonici tarota rado spominju Junga kao zaslužnog za promociju arhetipova u novije vrijeme19. Tarot karte koriste se kao igraće karte, ali i kao sredstvo proricanja budućnosti ili, u ezoterijskim krugovima, kao sredstvo “divinacije” čiji osnovni komplet karata sačinjava tzv. Velika arkana koja se sastoji od 21 karte + karte lude.

Slijedi još jedan isječak transkripta o tome kako Kalupi mogu utjecati na nas:

17 ^Ne misli se na srednjoameričke žitelje prije Asteka već na profesionalni status, poput liječnika, pravnika itd. (Torres, 2014., 11)Torres, A. (2014.), The Secret of the Plumed Serpent: Further Conversations with Carlos Castaneda, London, Hade Publishing Limited
18 ^Npr. sv. Hildegard od Bingena u čijoj se minijaturi nazvanoj ‘Univerzalni Čovjek’ – u drugoj po redu viziji opisanoj u knjizi Liber Divinorum operum (‘Knjiga proročkih radova’) poznatoj i kao De operatione Dei (‘O Božjim radovima’) – kao središnja figura pojavljuje čovječji lik koji podsjeća na Krista (Doyle, 2007., 154)Doyle, D. (2007.), Vision Two of Hildegard of Bingen’s Book of Divine Works: A Medieval Map for a Cosmic Journey. U: Pacifica, 20:142-161, tj. na prikaze njegova lika karakteristične za to razdoblje.
19 ^Jung gotovo da i ne spominje tarot pa se tako u njegovim Sabranim dijelima (18+2 tomova) može pronaći samo jedno, sasvim usputno, spominjanje tarota. Poziva se na predavanje druge osobe i govori da su slike iz Tarota nešto što je davno proizašlo iz transformacijskih arhetipova (Jung, 1968., 38 §81).Jung, C. G. (1968.), The Collected Works Vol. 9, Part I – The Archetypes and the Collective Unconscious, Bollingen Series, Princeton University Press
Creative Commons licenca­ Ovo djelo, ako drugačije nije naznačeno, ustupljeno je pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 3.0 Hrvatska .