Ako krenemo od sebe i zastanemo na tren, lako ćemo uočiti koliko je rijetka praksa eksperimentiranja bilo kakve vrste, čak i unutar društveno prihvatljivog; o društveno neprihvatljivom i da ne govorimo – ono je često predmet zakonskih zabrana. Apsurdno je da eksperimentiranje postaje upitno i među onima kojima je to posao – znanstvenim istraživačima čija bi se praksa prije mogla nazvati usmjerenim eksperimentiranjem kojemu je prethodilo usmjereno obrazovanje. Pokušaj plovidbe izvan financiranih tokova dovodi u pitanje ugled i egzistenciju, a samo pojedinci svjesni takve igre priznaju to tek kad si osiguraju mirovinu (i tada ih se napada i etiketira kao senilne i neuračunljive). Oni drugi, nesvjesni, ne vide nikakav problem da nastave “eksperimentirati” po planu i programu pri čemu rado napadaju drugačije pristupe vjerujući da njihov izbor nema alternativu.

* * *

U kojoj se mjeri psihologija bavi lažnim selfom? Susan Harter i sur. (1996., 360-362)Harter, S., Marold, D. B., Whitesell, N. R. i Cobbs, G. (1996.), A Model of the Effects of Perceived Parent and Peer Support on Adolescent False Self Behavior. U: Child Development, 67(360-374) navodi kako nema mnogo empirijskih istraživanja onoga što se smatra lažnim selfom te da se špekulacije o njegovu porijeklu mogu pronaći na tri mjesta: u kliničkoj literaturi, literaturi socijalne i razvojne psihologije. Prva stavlja naglasak na patologiju nastalu udaljavanjem od pravog selfa zbog izostanka potvrde iz okoline, druga navodi potrebu za ugađanjem drugima ili dobivanjem njihove potvrde, a treća smatra da je takvo (lažno) ponašanje motivirano željom da se eksperimentira s različitim normativnim ulogama što je karakteristično za adolescentsku dob.

Smatram da bi se i za posljednje dvije pojave moglo reći da su suštinski gledajući patologije. Iako bi se drugu moglo racionalizirati izrekom “nema besplatnog ručka” jer sve u ovom realitetu trebamo zaslužiti pa tako i nečiju naklonost, treba se zapitati odakle potječe takva racionalizacija. Ne upućuje li ona upravo na druge lažnjake koji su također bili žrtve tuđih očekivanja i da će, kad za to dobiju priliku (biti odgajatelji), postati manje ili više agresivni u nametanju svojih očekivanja novim generacijama? Treće spomenuto poigravanje ili eksperimentiranje s ulogama moglo bi ukazivati na to da postoji otklon od izabranog Kalupa i da je “traženje sebe” u stvari pokušaj povratka ulozi koja je u skladu s primarnim izborom, što bi omogućilo najbolju moguću “protočnost” pa time i autentičnost i spontanost kojom se odlikuje pravi self. Ovdje sam se malo zaletio, jer tko je zapravo pravi self kojeg nema u Radnom modelu?

Winnicott, koji je mnogo pažnje posvetio lažnom selfu, sasvim očekivano ne govori mnogo o pravom selfu. Ovo upućuje i na to u kojoj je mjeri već sredinom prošlog stoljeća na Zapadu bilo izvjesno da će doći do razvoja manje ili više patološkog lažnog selfa30. Ideju o pravom selfu povezao je s onim što se smatra spontanom gestom i naglašava da samo pravi self može biti kreativan i osjećati se stvarnim, usto priznajući da njegova definicija pravog selfa služi za potrebe razumijevanja lažnog selfa (Winnicott, 1965., 145-148).Winnicott, D. W. (1965.), The Maturational Processes and the Facilitating Environment. U: The International Psycho-Analytical Library, 64:1-276, London, The Hogarth Press and the Institute of Psycho-Analysis Masterson je lažnom selfu suprostavio ‘stvarni self’ (engl. Real self) koji definira kao zbroj intrapsihičkih slika o sebi i drugim važnim osobama, kao i osjećaja pridruženih tim slikama, zajedno sa sposobnostima za djelovanje u okolini kojima te slike upravljaju. (Masterson, 1990., 23).Masterson, J. F. (1990.), The search for the real self: unmasking the personality disorders of our age, New York, The Free Press Takva definicija u stvari je vrlo općenita i mogla bi se primijeniti i na lažni self kada ne bismo znali što je o njemu mislio. Masterson dalje objašnjava na koji način pravi self omogućava osobi da u sebi prepozna tog “nekog” posebnog koji traje u prostoru i vremenu i koji opstaje kao jedinstveni entitet bez obzira na to koliko se njegovi različiti dijelovi pomiču i mijenjaju (Masterson, 1990., 24).Masterson, J. F. (1990.), The search for the real self: unmasking the personality disorders of our age, New York, The Free Press Zatim dodaje kako bi moglo doći do zabune u pokušaju potpunog i jasnog odvajanja koncepta njegova stvarnog selfa od (psihoanalitičkog) ega smatrajući da u tome nije uspio ni sam Freud, a i kasnije nastale teorije imaju različita viđenja. Navodi primjer ego-psihologije u kojoj su stvarni self i njegove funkcije poistovjećene s egom za razliku od teorije objektnih odnosa (engl. object relations theory) kod koje stvarni self funkcionira usporedno s egom koristeći neke njegove funkcije, dok je ego nositelj nekih tradicionalnih funkcija opisanih u ego-psihologiji.

30 ^Današnja se situacija možda se najbolje ogleda u mnoštvu ljudi koji mrze svoj posao ili su jednostavno nezaposleni jer prethodni posao nisu uspjeli zadržati ili imaju poteškoća u pronalaženju posla jer su se školovali za zanimanja koja, iako društveno cijenjena, nisu bila ono što su oni zaista htjeli (smatram i da neznanje što se stvarno hoće raditi ukazuje na to koliko je tzv. lažni self dominantan). Drugi pokazatelj je možda sve veći broj promašenih partnerskih veza koje sve kraće traju. Doduše, to je ipak bolje od insistiranja na lažnoj slici skladne obitelji pod svaku cijenu jer često upravo djeca, kao najslabiji članovi, plaćaju najveću cijenu takvog zajedništva.
Creative Commons licenca­ Ovo djelo, ako drugačije nije naznačeno, ustupljeno je pod licencom Creative Commons Imenovanje-Nekomercijalno 3.0 Hrvatska .